Ticari reklamcılık 147 yaşında | Blog

Ticari reklamcılık 147 yaşında

İstanbul Ticaret Odası (İTO), “İlan-ı Ticaret-Resimli İlanlar Perspektifinde Osmanlı’dan Cumhuriyet’e İstanbul Ticaret Hayatı” kitabını yayınladı. İTO kültür, sanat, tarih İstanbul gibi konulardaki prestij kitapları serisine eklediği yeni yayını olan “İlan-ı Ticaret” kitabında, okuyucusunu bir asır öncesinden bugüne tüketici alışkanlıklarının, sosyal ve kültürel yapının izlerini taşıyan reklamlar tarihinde renkli bir geziye çıkarıyor. Döneminin ticaret hayatının izlerini taşıyan kitap, neredeyse bir asır önce uygulanan pazarlama yöntemlerinin bugünün modern satış stratejilerine ne kadar benzediğini de ortaya koyuyor.
Eminönü’ndeki Şark Eşya Pazarı, 88 yıl önceki reklamlarında, ayakkabılarını deneyip, memnun kalmayan müşterisine, kullandığı ürünü bir ay sonra geri alma vaadinde bulunuyor. İlanda, müşterilerin ürünlerden şikayetçi olmaları durumunda müdüriyete başvurmalarının istenmesi de şikayetleri dinlemeye hazır görevlilerin olduğunu gösteriyor.

Kitapta, bankaların 100 yıl önce de ilgi çekici, yaratıcı dilleri ve duygusal anonslarıyla günümüz reklamcılık anlayışına uygun reklam ve ilanlarıyla fark yarattıklarına ilişkin bilgiler yer alıyor.
Günümüz reklamcılık anlayışına uygun reklam metinleri kullanan mağazacılık ve perakende sektörü de bir asır önceki reklamlarında bugünkü uzmanlaşmış mağazacılık anlayışının ilk örneklerini taşıyan dükkanlarının içindeki değişik malları hedef kitlelerine tanıtıyor.

İlan-ı Ticaret’teki ilanlarda, endüstriyel ürünlerin reklamlarına geniş tanımlarla, açıklamalarla yer verilmesi de dikkat çekiyor. Kadınlara gençlik ve güzellik vadeden ürünler de yine bir asır önce çekici reklam anonslarıyla, bugünkü güzellik anlayışıyla örtüşen manken resimleri ile fark yaratıyor. Kitap, tarihimizdeki ilk ticari gazete reklamının 1864 tarihinde Tercüman-ı Ahval’de yayınlandığını gösteriyor. Kitapta, sayısı bir elin parmaklarını geçmese de bugün de hayatını sürdüren 119, 100 ve 80 yaşlarındaki şirketlerin kuruluş yıllarındaki ilan ve reklamları yer alıyor. 19. yüzyılın sonu ve 20. yüzyılın ilk yıllarında gazete ve dergilere en çok devletin ilan verdiği görülüyor. Kitaptaki reklamlar, İstanbul’da ne kadar büyük bir ticaret geleneği olduğunu ve bugünkü bir çok ünlü markanın o günlerde ticaret hayatına nasıl girdiğini göstermesi açısından da büyük bir değer taşıyor. Tekstilde, kozmetikte, saatte, şekercilikte, termal kaplıcalarda bugün de hayatını sürdüren markaların verdiği ilanlar tarihi birer belge değerinde.